Vähähiilisempi liikenne

754890_traffic

Osallistuin tämän viikon tiistaina15.9.2009 Älä hiilee liikenteessä-seminaariin. Seminaari oli osa Ilmastotalkoita. Seminaarissa oli mielenkiintoisia puheenvuoroja ja runsaasti esimerkkejä ympäri maailmaa siitä, miten liikenteen päästöjä voidaan vähentää.

Asia on tärkeä. Tieliikenne aiheuttaa noin 20 % kasvihuonepäästöistä. Ilman uusia toimenpiteitä, kasvun ennustetaan olevan noin 4% vuosittain, kertoi ministeri Jan Vapaavuori tilaisuuden avauspuheenvuorossa.

Päivän aikana liikennettä katsottiin monelta kantilta. Puhujia oli muun muassa HKL:ltä, VR:ltä, ST1:ltä, Sähköautot.fi:ltä sekä pyöräliikennesuunnittelija Helsingin kaupungilta. Mielenkiintoisen näkökulman antoi myös ruotsalainen Muriel Hugosson, joka kertoi Tukholmassa menestyksellä käyttöön otetuista ruuhkamaksuista. Onko se tulevaisuutta myös Helsingissä?

Yhden mielenkiintoisimmista esityksistä tarjosi  hollantilainen Robert Lohmann joka työskentelee yrityksessä nimeltään 2getthere. 2getthere toteuttaa ennen kuulumattomia ratkaisuja Abu Dhabiin, josta pyritään tekemään nollapäästökaupunkia. Tieliikenteen osalta ratkaisuna on esimerkiksi automatisoitu taxi-palvelu joka kulkee nimellä Personal Rapid Transit. Personal Rapid  Transit on ikään kuin henkilöauto, joka toimii automaattiohjauksella. Kuljetusväline tilataan pysäkille ja haluttu määränpää näppäillään, kun kuljetus tulee hakemaan.

Belgialainen David Van Kesteren esitteli  Taxistopin, joka tarjoaa asiakkailleen autoja tarvittaessa. Kyse on tavallaan itsepalveluvuokrauksesta. Noutopisteistä on sijoiteltu ympäri kaupunkia ja ovet saa auki kännykkään tulevalla koodilla. Ilmiö tunnetaan myös nimillä carpool tai car sharing, ja  se liittyy trendiin nimeltä jakamisen ekonomia, joka on yleistymässä ympäristöstä huolestuneiden ihmisten keskuudessa. Taxistopin vuotuinen kasvu käyttäjämäärillä mitattuna on  ollut noin 35%. Ei hullummin. Suomessa vastaavaa palvelua tarjoaa City Car Club. Van Kesterenin mukaan suurimmat haasteet on ihmisten asenteissa. Monessa kulttuurissa auton omistaminen on tärkeää, miehille auto voi olla jopa minuuden jatke.

EU on asettanut kovat tavoitteet päästöjen vähentämiselle (16 % vuoteen 2020 mennessä) ja meistä jokaisen olisikin hyvä pohtia esimerkiksi omaa liikkumistaan. Voisiko sen kilometrin mittaisen kauppareissun hoitaa jalan?

Advertisements

2 comments

  1. Hyvää tekstiä! Suomessa täytyy valitettavasti saada ihmisten asenteet muutettua aika voimakkaasti ennen kun tavoitteeseen pääseminen on edes teoriassa mahdollista. En vaan valitettavasti tiedä miten ne asenteet saisi muutettua…

  2. Asenteiden muuttaminen totta tosiaan on suurin haaste. Tiede-lehden artikkelissa toimittaja oli kirjoittanut, että: “Yleensä ihmiskunta näyttää tarvitsevan 30 vuotta myöntääkseen, että ongelma on olemassa. Seuraavat kolmekymmentä vuotta menevät asian päivittelemiseen. Sitten ryhdytään toimiin”. Jos näin on, toiminta odottaa toteutumistaan vielä tovin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s