Elämyksiä, kiitos!

1095688_37908340

Elämyksellisyys on ollut megatrendi jo useamman vuoden ajan. Elämysten jano korostui etenkin talouden kukoistaessa. Tulevaisuudessa elämyksellisyyden merkityksen uskotaan kasvavan myös ilmastonmuutoksen ja matkustusrajoitusten vuoksi erityisesti palveluissa. Maallisen mammonan kartuttamisen sijaan janotaan elämyksiä kaikille aisteille. Eikä mitä tahansa elämyksiä, vaan mieluiten yllätyksellisiä ja ekslusiivisia sellaisia. Pop-up-myymälät -ja ravintolat, for members only ja rajoitetut erät kiehtovat. Elämyksellisyyttä tarjoavien tuotteiden ja palveluiden odotetaan täyttävän myös esimerkiksi sosiaalisuuden, yksilöllisyyden ja vastuullisuuden vaateet. Myös nousevat trendit kuten leikillisyys ja äly näkyvät elämyksellisissä konsepteissa.

Suomalainen Susanne Markkanen on erikoistunut elämyksellisiin myymäläympäristöihin ja on kirjoittanut aiheesta muutaman kirjankin, Myymäläympäristö elämysten tuottajana sekä Shopping in Finland. Hän oli puhumassa markkinointiviestinnän viikolla äskettäin. Luvassa siis elämyksellisyyden uusia tuulia myymäläympäristöiden osalta, mutta myös muilta alueilta.

Happy pills on barcelonalainen makeismyymäläketju, joka muistuttaa enemmän apteekkia kuin karkkikauppaa.

Suomessakin toimiva saippuoita valmistava Lush on paitsi elämyksellinen myös vastuullinen. Lushin myymälöihin on haettu inspiraatioita toreilta. Saippuat ovat esillä samalla tavalla kuin toreilla myytävät hedelmät ja vihannekset. Sen lisäksi ne leikataan asiakkaan toivomaan kokoon niin kuin juustot.

Oki-ni:n showroom Lontoossa on vain tuotteiden esittelyä ja kokeilemista varten. Jos myymälästä mielii jotain, se tilataan verkosta. Toimitus luvataan haluttuun osoitteeseen muutaman päivän sisällä. Lisäksi jokainen myytävä tuote on uniikki.

Kierrätys ja ympäristöteema näkyvät muun muassa englantilaisesessa vaateyrityksessä Howiessa, jonka Lontoossa sijaitsevan myymälän näyteikkunat ovat öisin pimeät. Valot saa kuitenkin halutessaan päälle. Howies pyrkii muutoinkin monipuoliseen vastuullisuuteen toiminnassaan.  Freitagin myymälä Zürichissa on tehty käytetyistä konteista.

Todellisia elämyskeitaita ja matkailunähtävyyksiä ovat muun muassa National Geographicsin Lontoon lippulaivamyymälä ja American Girl-nukkemaailmat esimerkiksi Los Angelesissa ja New Yorkissa. American Girl valmistaa ja myy nukkeja ja oheistuotteita nukeille. Myymälöissä tytöt voivat viettää nukkensa kanssa unohtumattoman päivän, johon kuuluu esimerkiksi kauneussalonki ja ruokailu. Jos nukke on jostain syystä rikki, sen voi viedä lääkärille, joka hoitaa nuken kuntoon. Myymälöissä myydään myös vaatteita sekä tytöille että nukeille, samanlaisia luonnollisesti.

Ravintolapuolella esimerkiksi tulevat ja menevät pop-up-ravintolat ja pimeät ravintolat ovat maailmalla kovassa suosiossa. Viewpoint esitteli muutama numero takaperin Melbournessa toimivan 100 mile cafen, joka tarjoaa ruokia, joiden kaikki raaka-aineet on hankittu noin 100 mailin säteellä ravintolasta. Ravintola kantaa näin oman kortensa kekoon hiilijalanjäljen pienentämisessä.

Hotellipuolella taas löytyy esimerkiksi nollapäästöihin pyrkivä hotelli Urbn Shanghaissa, Tukholmassa voi yöpyä vanhassa jumbossa ja Helsingistä löytyy yhden huoneen Hotelroom.

Springwise esitteli viime keväänä Amsterdamiin avatun Minibarin, joka toimii itsepalveluperiaatteella. Baarissa on huikea määrä erilaisia juomia, joita voi nauttia jättämällä ajokortin pantiksi. Juomat maksetaan poistuttaessa. Minibariin mahtuu vain vähän asiakkaita kerrallaan. Baariin eikä baarissa joudu kuluttamaan aikaansa jonoissa.

Mielenkiintoisia esimerkkejä löytyy varmasti enemmänkin. Kertokaahan, minkälaisiin elämyksellisiin tuotteisiin ja palveluihin olette törmänneet.

Advertisements

One comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s