Merkityksellisyys

Oletteko törmänneet ilmiöön nimeltä downshifting, joka tarkoittaa sitä, että elämäntahtia hiljennetään? Kunnianhimoinen uraohjus ilmoittaa yllättäen muuttavansa maalle viljelemään luomuperunoita tai jäävänsä sapattivapaalle pohtimaan elämäntarkoitusta. Näitä tarinoita on tullut enenevissä määrin vastaan taantuman aikana, kun ihmiset ovat yt-rumbassa joutuneet miettimään elämäänsä ja uraansa. Taantuma näyttääkin toimivan katalyyttina itsetutkiskelulle ja arvojen punnitsemiselle. Yritystä, jossa on saattanut työskennellä vuosikausia arvioidaan yhtäkkiä uusin silmin, eikä se välttämättä olekaan enää se yritys, jonne aikoinaan asteli into piukeana töihin tai sitten huomaa itse kasvaneensa toiseen suuntaan.

Ilmiö näkyy myös kulutuksen puolella. Tanskalainen futurologi Anne Lise Kjaer on puhunut jo pidemmän aikaa emotionaalisesta kuluttamisesta. Kestävä kehitys ja terveys ovat kuluttajille yhä tärkeämpiä ja niiden merkittävyys ostokriteereinä kasvaa jatkuvasti. Emotionaalisessa kuluttamisessa merkitys on materiaa tärkeämpää ja tulevien sukupolvien hyvinvoinnista kannetaan huolta. Vastuullisuuden nousun myötä emotionaalinen kuluttaminen on saavuttanut megatrendin aseman ja siitä kuulee käytettävän myös nimeä merkityksellinen kuluttaminen. Merkityksellisyys on hyväntekemistä ympäristölle tai itselle, mieluiten molemmille. Merkityksellisessä kuluttamisessa korostuu läpinäkyvyys, joka on oleellista tuotetta tai palvelua arvioitaessa. Mitä vain myyntiväittämiä ei niellä. Yritysten suuremmasta tarkoituksesta ja filosofiasta ollaan kiinnostuneita.

Myös Suomessa vaikuttavia LOHAS (lifestyle of health and sustainability)-kuluttajia ei kannata jättää huomiotta. Hill&Knowlton uutisoi toukokuussa, että Suomessa arvioidaan olevan yli 800 000 yli 15-vuotiasta LOHAS-kuluttajaa. Tämä tarkoittaa, että suomalaisesta aikuisväestöstä noin 15-20 % on LOHAS-kuluttajia. LOHAS-kuluttaja on kiinnostunut ja seuraa globaalisti taloutta, kulttuuria ja poliittisia päätöksiä. Tietoa peilataan oman maailmankuvan arvoihin.

Merkityksellisyys näkyy myös slow-liikkeessä, joka on syntynyt kiirettä vastaan. Liike syntyi alun perin edistämään slow-food-ajattelua, mutta on levinnyt sittemmin kattamaan myös muita alueita ja tänä päivänä siihen kuuluvat esimerkiksi slow cities, slow sex ja slow travel. Slow-liikkeessä on keskeistä löytää asioiden merkityksellisyys ja nauttia niistä hitaasti. Carl Honoré on kirjoittanut liikkeestä kirjan In the praise of slow.

Monet yritykset miettivät taantuman ikeessä strategioitaan uusiksi. Yksi tärkeä kysymys merkityksellisyyden trendi mielessä pitäen, joka kannattaa esittää itselleen on, mikä on olemassaolomme tarkoitus?

Tutustukaa innocentiin ja patagoniaan, niiden filosofia ja olemassaolon tarkoitus ei jää epäselväksi.

Advertisements

One comment

  1. Haluaisin tehdä TV-ohjelman Down-shitftaajista. Olisitko halukas kertomaan miten olet toteuttanut vauhdin vähentämistäsi.
    I m interrested to make a documentary about down-shifting in Finland. Looking for people to participate.
    Tom Östling, journalist YLE docs.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s