Väestön ikääntyminen

Pakkohan tästä oli ennemmin tai myöhemmin kirjoittaa. Vuonna 2015 1,5 miljoonaa suomalaista on eläkkeellä. Tämän enempää en rupea latomaan numerotietoa väestön ikääntymisestä.

Kauppalehti uutisoi viime viikolla Taloustutkimuksen tekemästä tutkimuksesta, jossa selvisi, että vuonna 1947 syntyneet eivät jää kaipaamaan työelämää, vaan lähtevät mielellään eläkkeelle heti, kun se vain on mahdollista. Tämä kumoaa uskomuksen, jonka mukaan suuret ikäluokat ovat arvomaailmaltaan hyvin työkeskeisiä. Onko etenkin nuoremmissa sukupolvissa vaikuttava merkityksellisyyden trendi levinnyt myös vanhempiin sukupolviin?

Mika Mannermaa kirjoittaa kirjassaan Jokuveli elinkaari-identiteetin moninaisuuden trendistä, joka tarkoittaa sitä, että ihmisen elinkaari jakautuu yhä useampaan eri vaiheeseen. Trendiin vaikuttaa kehittyneen lääketieteen ja lisääntyneen hyvinvoinnin myötä pidentynyt elinikä. Vielä viime vuosisadan lopussa elinkaari jakautui lapsuuteen, jota seurasi työelämään astuminen ja perheen perustaminen. Tänä päivänä vanhuuden tutkijat jakavat ihmisen elinkaaren vaiheet osiin vielä 60 ikävuoden jälkeenkin. Nyt eläkkeelle jäävä 60-vuotias ei jää kiikkumaan keinutuoliin, vaan toteuttaa itseään ja harrastaa.

Ikää tärkeämpää onkin ymmärtää kohderyhmän asenteita. Harvoin jos koskaan (ainakin toivottavasti) segmentointiakaan tehdään vain iän määrittämänä. Susanna Markkanen kertoi markkinointiviestinnän viikolla esiintyessään Berliinissä sijaitsevasta senioreille suunnatusta supermarketista, joka on saanut kritiikkiä siitä, että se korostaa liikaa ikääntymiseen liittyviä ongelmia. Apuvälineitä pitäisi osata tarjota hienovaraisesti.

Seniorit vapaaehtoistyöhön

Enää ei tarvitse haikailla nuoruutta lähteäkseen parantamaan maailmaa reppu selässä. Sivistys.netin sivuilla kerrtoaan, että senioreiden vapaaehtoistyö on saavuttanut suosiota Italiassa ja Isossa-Britanniassa. Vapaaehtoistyön mahdollistaa Euroopan unionin Grundtvig-ohjelma. Sen kautta yli 50-vuotiaat vapaaehtoiset voivat pyrkiä vaihtoon Eurooppaan kolmesta kahdeksaan viikoksi. Suomessa ohjelmaa hallinnoi Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO.

Internetin käytöstä

Markkinatutkimusyritys Nielsen teki viime vuoden loppupuolella tutkimuksen iäkkäämmän väestön internetin käytöstä. Nielsenin blogissa Nielsenwiressa kerrotaan, että vaikka yli 65-vuotiaat muodostavat vain noin 10 % kaikista internetin käyttäjistä, heidän määränsä on kasvamaan päin. Viimeisen viiden vuoden aikana käyttäjien määrä on kasvanut 55 %:lla, käyttäjiä ollen nyt noin 17,5 miljoonaa. Naisia on 6 % miehiä enemmän. Myös verkossa käytetyn ajan määrä on kasvanut.

Yhdysvalloissa yli 65-vuotiaat kuluttavat aikaansa verkossa samantyyppisten palveluiden äärellä kuin nuoremmatkin segmentit: TOP 5:n muodostavat 1. sähköpostin käyttö 2. karttapalveluiden käyttö 3. säätietojen seuraaminen 4. verkkopankin käyttö 5. valokuvien jakaminen.  Kiinnostuksen kohteissa painottuvat myös  matkustaminen, hyvinvointi, ruoka, talous ja politiikka. Sivustoista yli 65-vuotiaiden keskuudessa suosituin on Google. Facebook on kolmanneksi suosituin. Vielä vuosi sitten se oli vasta sijalla 45. Tutkimuksen mukaan näyttääkin siltä, että myös vanhempi väestö on löytänyt verkon yhteisölliset sivustot. Yhteisöpalveluiden ja blogien käyttö on kasvanut 53 %:lla yli 65-vuotiaiden keskuudessa viimeisten kahden vuoden aikana.

Uusia tuotteita ja palveluita

Saamme jatkuvasti lisää tietoa, kuinka voimme elää pidempään ja terveempinä. Ja kuten kirjoitin aiemmin blogissani Terveyttä ja hyvinvointia, aihealue on verkon hakukoneiden suosituimpia. Springwise kertoi marraskuussa Marbles – the brain storesta, jonka tuotteet on suunnattu ikääntyvälle väestölle, joka haluaa huolehtia aivojensa vireydestä. Marblesin tuotevalikoimiin kuuluu mm. muistia, kordinaatiota ja kriittistä ajattelua parantavia tuotteita.

Tekniikka& Talous kirjoitti syksyllä toimialoista, joiden kysyntä kasvaa ikääntyvän väestön vaikutuksesta. Kirjoituksessa ennustettiin, että etenkin hoitoalan roboteilla ja turvallisuuspalveluilla  on tulevaisuudessa kysyntää. Toki myös esimerkiksi hoivapalveluiden kysyntä yleensä kasvaa. Taloussanomat kertoi lokakuussa Panasonicin suunnitelmista tehdä robottiliiketoiminnastaan voitollista maaliskuuhun 2016 mennessä. Panasonicilla uskotaan, että etenkin vanhusten hoitamiseen ja kotiaskareisiin keskittyneiden robottien kysyntä nousee lähivuosina. Panasonicin tavoitteena on kasvattaa roboteista saatava liikevaihto 100 miljardiin jeniin eli noin 790 miljoonaan euroon maaliskuuhun 2016 mennessä.

Jatkoa seuraa.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s