Yksinkertaista, kiitos

Viittasin neuromarkkinointi-kirjoituksessani John Naishin kirjaan Riittää jo, jonka luin joulun aikaan. Tällä kertaa hieman enemmän kirjasta. Kirjan pääviesti on yksinkertaisemmassa elämässä ja se esittelee riittävyyden filosofian, jossa kuluttamista ja materiaa tärkeämpiä asioita ovat aika, tila ja itsemääräämisoikeus. Kirja kattaa informaation, ruoan, tavaran, työn, valinnanvaran, onnen ja kasvun alueet ja esittelee miten riittävyyden filosofia niihin taipuu. Riittävyyden filosofialla ja slow-filosofialla on paljon yhteistä. Downshifting-ilmiön, josta kirjoitin merkityksellisessä kuluttamisessa,  voisi myös liittää riittävyyden filosofiaan.

Keskusteluun määrästä ja laadusta törmää jatkuvasti. Ihmiset ovat alkaneet kaivata yksinkertaisuutta, maailmassa, jossa valinnanvaraa on enemmän kuin tarpeeksi.

Talouselämän helmikuussa haastattelema trendinenäksi tituleerattu Asko Ahokas puhuu välttävän vallankumouksesta, joka tarkoittaa että kuluttaja ei enää valitse parasta, eikä halua maksaa toiminnoista, joita ei pidä tarpeellisina. Esimerkiksi hän nimesi Yhdysvalloissa myyntimenestykseksi nousseen yksinkertaisen uunin, jossa on vain perustoiminnot.

Yksinkertaisuuden puolesta puhuu myös tammikuussa Kauppalehden uutisoima Samsungin Taloustutkimuksella teettämä tutkimus, jossa jopa 40 prosenttia suomalaisista 40–79-vuotiaista vastaajista kaipaa yksinkertaisempia puhelimia. Yli puolet vastanneista on etsinyt yksinkertaisempaa puhelinta. Tutkimuksessa selvitettiin, miten ikääntyvä väestö käyttää ja arvioi nykyisiä matkapuhelimia. Kohteena olivat suomalaiset 40–79-vuotiaat miehet ja naiset. Lähes 60 % aikuisista käyttää vain puolta uusien laitteidensa toiminnoista, kerrotaan kirjassa Riittää jo.

John Naish kirjoittaa psykologien sanovan, että vaikka asiakkaat saattavat alkuun olla innoissaan valtavasta valikoimasta, monien pää menee kaikista vaihtoehdoista pyörälle, että ihmiset joutuvat epätoivon valtaan ja jättävät ostokset sikseen. Eräässä tutkimuksessa kaksi yliopiston professoria, Mark Lepper ja Sheena Iyengar, veivät supermarkettiin kaksi pöytää ja asettivat toiselle pöydälle 24 ja toiselle kuusi hillopurkkia. Tarjolla oli alennuskuponkeja kaikille, jotka pysähtyivät maistamaan hilloja. 24 purkin luona pysähtyneistä vain 3 % päätti ostaa hilloa, mutta toisen pöydän luo jääneistä ostopäätöksen teki 30 %.

Valinnanvapaudesta näyttää olevan eniten hyötyä silloin, kun valittavana on toisistaan selkeästi poikkeavia vaihtoehtoja, kirjoittaa Naish ja esittelee Cornellin psykologian tutkijoiden kokeen, jossa tutkijat kertoivat vapaaehtoisille koehenkilöille, että nämä saisivat pian joko suklaata tai erästä pahanhajuista ainetta. Ne koehenkilöt, jotka saivat itse valita kumpaa ottaisivat, olivat tyytyväisempiä kuin ne, joille annettiin kysymättä jompaa kumpaa. Mutta kun valittavana oli asioita, joissa ei ollut juurikaan eroa esimerkiksi erilaisia kahvilaatuja, koehenkilöt olivat yhtä tyytyväisiä riippumatta, saivatko he valita itse vai joutuivatko he ottamaan sen, mitä annettiin.

Niin kuin yleensä jokaisella trendillä, myös tällä trendillä on vastatrendinsä. On olemassa myös paljon ihmisiä, jotka nauttivat runsaudesta ja uusista virikkeistä. Riittää jo kirjassa esitellään mielenkiintoinen ryhmä kuluttajia nimeltään Yeppies (Young Experimental Perfection Seekers), mutta heistä lisää joku toinen kerta.

Summa summarum: Maailmaa näyttää valtaavan yksinkertaistamisen vaade. Se ei silti tarkoita, etteikö esimerkiksi yksilöllisyyden trendi jatkaisi nousuaan. On syytä kuitenkin tiedostaa, että  vaihtoehtojen esitteleminen kannattaa tehdä kuluttajille helpoksi nostamalla kilpailuetutekijä selkeästi esille, niin että vaihtoehtojen määrä ei käänny itseään vastaan.

By the way, miltä kuulostaa se, että Maserati tarjoaa  Quattro-porte-malliinsa neljä miljoonaa henkilökohtaista muuntelumahdollisuutta?

Trendwatchingin uusin julkaisu esittelee käytännöllisiä, yksinkertaisia, pieniä ja edullisia tuoteinnovaatioita.

Springwise esitteli joitakin vuosia sitten viiniä myyvän hollantilainen Grapedistrictin, joka on helpottanut viinien valitsemista jakamalla viinit yhdeksään eri kategoriaan maun ja tilaisuuden mukaan. Amazonin ostohistoriaan perustuvat kirjasuositukset on myös hyvä esimerkki valinnan helpottamisesta ja siis yksinkertaistamisesta.

Advertisements

One comment

  1. Jonkinlaisena elämäntapa-askeetikkona samanaikaisesti sekä ilahduttaa että hirvittää tuo kulutushysterian vastareaktion pinnallenousu. Jos ja kun aletaan downshiftingiä yms. tehdä trendikkääksi ja tuotteistaa on pian kenties maksettava enemmän siitä että saa vähemmän; saattaa koko homma saada jo hieman absurdejakin piirteitä. Tokihan meillä on jo esimerkiksi lukuisat light-tuotteet tästä eräänlaisena esimerkkinä. Toisaalta on asiansa tunteva ostaja aina maksanut mieluummin laadukkaista komponenteista kuin turhista lisäominaisuuksista, mutta nyt kai puhutaan massoista laajemmin — tai ainakin niistä muotitietoisista kuluttajista.

    Hieman tietysti vaivaa myös se muotipelleytymisen stigma kun jotain omaa juttua aletaan tehdä trendikkääksi. Tämä toki vain henkilökohtaista turhamaisuutta, eikä mikään objektiivinen argumentti.

    Mutu-pohjalta voisi kyllä ennustaa että paikallisesti ei ilmiö tule lyömään itseään mitenkään älyttömän voimallisesti läpi, näinkin läpeensä luterilaisen hi-tech -kansakunnan keskuudessa. Jo pelkkä ajatus esimerkiksi vapaa-ajan lisäämisestä on useimmalle palkkatyöhönsä vahvasti identifioutuvalle keskiluokkaiselle niin synnintuntoinen, että siinä tuskin muoti-ilmiöt riittävät muuten kuin ehkä pintapuolisesti murtamaan syvään juurtuneita elämänkatsomuksellisia asenteita. Alituinen ajanpuutteesta valittaminenhan kuuluu vain asiaan ja tahtoo epäsuorasti viestittää sitä, että näin on kansalaisvelvollisuus täytetty; halutaan siis julkisesti todeta asiantila ja pikemminkin kehuskella sillä kuin aidosti saada siihen mitään muutosta. Marginaalit (ne hipit ja muut pipertäjät) tietysti asia erikseen ja oma lukunsa; siellähän on ilmiö jo vanha tuttu, vaikkei välttämättä ihan samoilla termeillä.

    Joka tapauksessa mielenkiintoisia tekstejä näin kaupallista alaa (tai sitä eetosta) vierastavallekin — käyvät hyvistä tiivistyksistä siitä mistä siellä nyt puhutaan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s