Virtuaali ja reaali ne yhteen soppii

Osallistuin eilen ViiniTv:n järjestämään virtuaalitastingiin, joka on oiva esimerkki sosiaalisen median parhaista puolista. Onhan tästä kirjoitettava, vaikka kyseessä onkin minulle läheisen ihmisen projektista.

Marraskuussa kirjoittamani merkityksellisyyden trendi toteutuu ViiniTV:n tastingeissa. Merkityksellisyydessähän avainsanoja olivat intohimo, jakaminen, vaikutusmahdollisuuden tarjoaminen ja kuluttajien voimaannuttaminen. Mutta ensin kuitenkin pari sanaa ViiniTv:stä, joka on kyseenalaistanut vallitsevia käsityksiä viinimaailmasta ja tehnyt asiat aivan uudella tavalla hyödyntäen sosiaalista mediaa.

ViiniTv:n slogan on Lupa läikyttää, mikä kuvaa hyvin Tv:n asennetta. ViiniTv kertoo sivuillaan haluavansa tuoda viinin korkeakulttuurin kammioista kaduille, osaksi elävää populaarikulttuuria. Kuka tahansa voi harrastaa viinejä ja tehdä sen pilke silmäkulmassa.

Viinijulkaisut ovat yleensä lehtiä. ViiniTv tekee videomateriaalia ja toimii verkossa. Yhteisöllisyys on kaiken keskiössä. ViiniTv:n seuraajia osallistetaan jatkuvasti esimerkiksi kyselyin ja äänestyksin. Myös Facebookkia hyödynnetään ahkerasti. Kameran edessä esiintyneet vieraat ovat vaihdelleet pornotähti Nikki Benzistä Suomen kukaties tunnetuimpaan viiniasiantuntijaan Tuomas Meriluotoon. Tässäkin halutaan rikkoa viinimaailmaan iskostunutta kaavaa, jossa viineistä puhuvat yleensä vain ammattilaiset.

Eilinen virtuaalitasting oli järjestysluvultaan toinen.  Tastingista ilmoitetaan etukäteen pari viikkoa ennen h-hetkeä. Osallistujat hankkivat ohjeistetun viinin ja kirjautuvat ilmoitettuna ajankohtana chattiin, jota ViiniTv isännöi. ViiniTv:n pojat ovat läsnä webkameroiden kautta ja ohjaavat tastingin kulkua sekä kertovat viinistä. Osallistujat vaihtavat chatissä keskenään ajatuksia viinistä. Eiliseen tastingiin ei yrityksestä huolimatta saatu tuottajaa mukaan. Esteeksi muodostui kielimuuri. Joulukuussa chileläinen viinintuottaja oli chatissä mukana.

Virtuaalitasting on käsittääkseni ainutlaatuinen ilmiö. Se yhdistää saman intohimon jakavat ihmiset keskenään. Ja mikä hienointa myös yritykset, tässä tapauksessa esimerkiksi viinintuottajat, ovat olleet asiasta innostuneita. Virtuaalitastingiin osallistuminen tarjoaa myös tuottajille, miksi ei myös viinin maahantuojille, suoran markkinointikanavan asiakkaisiinsa, vaikka tuntuikin, että joulukuiseen virtuaalitastingiin osallistunut chileläinen viinin tuottaja oli mukana  rakkaudesta viiniä kohtaan eikä suinkaan kaupallisessa mielessä.

Kaiken kaikkiaan kiva konsepti, jossa virtuaali- ja reaalimaailma sulautuvat yhteen. Tästä voi ottaa mallia.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s