Viimeisestä blogipostauksesta on vierähtänyt tovi. Blogini jäi tauolle, kun esikoistyttäreni putkahti maailmaan. Kirjoitustauko venähti aiottua pidemmäksi, kun tielleni osui este jos toinenkin. Viimeiset kuukaudet ovat menneet ihmetellessä pientä ihmistaimea. Olen myös saanut tutustua aivan uusiin tuotteisiin ja palveluihin vanhempana. Yksi mieluisimmista Finnkinon Vauvakino 🙂 Nyt olisi kuitenkin tarkoitus jatkaa aina yhtä mielenkiintoisten ilmiöiden parissa.

Kaikki trendit, joista olen aiemmin kirjoittanut ovat edelleen ajankohtaisia. Aloitetaanpa vaikka kollaamalla, mitä kuuluu trendeille, jotka listasin seuraamisen arvoisiksi:

Kieltokulttuuri:

Meillä on makeisvero!

Yhteiskäyttö:

City Car Club on uutisoinut asiakasmäärän myönteisestä kasvusta. Autotoday.fi kertoi syyskuussa 2010 Linea Konsultti Oy:n tutkimuksesta, jossa ennustettiin autojen yhteiskäytön kasvavan voimakkaasti vuoteen 2020 mennessä.

Springwise esitteli reaaliajassa toimivasta seattlelaisesta autokyytejä jakavasta palvelusta go520:sta.

Paikallisuus ja hyperpaikallisuus:

Paikallisuuden trendi jatkaa nousuaan. Luin taannoin Tekesin raportin The future of service business innovation, jossa yhdeksi palvelualaan merkittävästi vaikuttavaksi trendiksi oltiin listattu globalization with local relevance. Globalisoituneessa maailmassa voi teknologian ansiosta  valita paikallisuutensa, yhden tai useamman.

Trendwatchingin uusimmassa julkaisussa esiteltiin citysumerismi. Citysumerit ovat ylpeitä suurkaupunkilaisuudestaan ja käyttävät mielellään tuotteita, jotka vahvistavat heidän yhteenkuuluvuutta asuinalueeseensa. Kaupunkien omia tuotteita on tarjolla esimerkiksi hajuvesissä. Paikallisuutta tämäkin.

MyKonTiki on keväällä 2011 lanseerattava elämyksellinen yhteisöpalvelu, joka kannustaa meitä jokaista inspiroitumaan lähiympäristöstä löytyvistä erilaisista, uusista tai unohdetuista paikoista ja tapahtumista. Palvelu on tällä hetkellä beta-vaiheessa ja tekee avointa kehitystyötä yhdessä palvelun käyttäjien kanssa. Kuka tahansa voi liittyä mukaan pioneerikäyttäjäksi.

Myrkyttömyys:

Myrkyttömyyden saralla on kuhistu paljon. Elintarviketeollisuudessa pommi on jo räjähtänyt. Paljon siteeraamaltani Mats-Eric Nilssonsilta on tullut uusi kirja Aitoa ruokaa, joka sai paljon medianäkyvyyttä Suomessakin syksyllä. Lisäaineettomia tuotteita on lanseerattu yksi jos toinenkin. TV2:lta tuli maanantaina dokumentti Väärennettyä ruokaa. Löytyy Ylen Areenalta.

Tällä hetkellä tikitystä voi kuulla kosmetiikkateollisuuden puolelta. Kemikaalicocktailin ja Uuden Mustan Noora Shingler julkaisee huhtikuussa kirjan Marjoja ja Maskaraa, joka käsittelee kemikaalivapaata elämäntyyliä. Täytyy myöntää, että itsekin on tullut mietittyä viime aikoina kosmetiikkapurkkien ihmeellisiä ainesosia. Miksi deodoranteissa on alumiinia? That can’t be good.

Läpinäkyvyys:

Montakohan epäselvää vaalikampanjan rahoitusta uutisoitiin viime vuonna? Odotan läpinäkyvyyden trendin näkyvän vaalikampanjoissa. Olen ollut myös huomaavinani, että yritykset pyrkivät aiempaa enemmän dialogiin asiakkaiden kanssa.

Tutustu myös Dialogi-Uusi työ on täällä -hankkeeseen Facebookissa, työtaisteluun paremman työelämän puolesta. Dialogi on tutkimushanke, jota organisoi viestintätoimisto Ellun Kanat ja se toteutetaan yhteistyössä Aalto-yliopiston ja yhteistyöyritysten kanssa. Tarkoituksena on avata keskusteluyhteys opiskelijoiden ja yritysten välille.

Itsensä parantelu:

Kuinkakohan moni katsoi viime keskiviikona Maria-show:n, jossa miehen sukupuolielintä paksunnettiin? Genitaalien ulkonäkökirurgia on siis edelleen voimissaan. Tv-kanava Livillä alkaa maaliskuussa kotimainen realitysarja plastiikkakirurgiasta –Kauneusklinikka Tiina Jylhä.

Laajennettu todellisuus:

iPhone. Tarvitseeko enempää sanoa?

Bongasin World Lensin – reaaliaikaisen kääntäjän Trendcentralista.

Brändit kuin ihmiset:

Tutustu söpöön Salsa Designiin ja A-lehtien verkkokulkaisuun Lilyyn, joka kutsuu mukaan julkaisun tekemiseen uudella tavalla.

Lopuksi haluan jakaa muutaman mainion jutun, joihin olen törmännyt 🙂

Elämyksellisyys:

Niki Strbianin Vauvakuvaus

Upea valokuvaaja, joka ottaa valloittavia kuvia muun muassa vastasyntyneistä.

Realismi:

Project Mama

Palaan pian aiheena verkostotalous.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s