Inspiroivia kirjoja

Koska pidän itseäni tulevaisuusorientoituneena ihmisenä, kirjat, jotka viittaavat tulevaisuuteen kiinnostavat minua. Silläkin uhalla, että edellinen lauseeni oli tyylipuhdas kehäpäätelmä, uskallan todeta, etten varsinaisesti syty käsittelyssä olevan kirjan pyrkimyksestä uudelleenmääritellä markkinoinnin pelikenttää uuden pisteen ja numeron yhdistelmän avulla. Kotlerin ja kumppaneiden uusi kirja vaikutti silti mielenkiintoiselta, ei vähiten siksi, että kirjan kannessa on sekä Kotlerin nimi että sanat human & spirit. Kotler on tuttu herra ennen kaikkea paksusta, sinikantisesta kirjasta Marketing Management, jonka sivuilla inhimillisyys ei juurikaan esiintynyt, voin vakuuttaa.

Marketing 3.0 lähtee liikkeelle siitä, että markkinointi, sellaisena kuin sitä on harjoitettu kuluneet vuodet, on tullut tiensä päähän, minkä vuoksi on aika ottaa suunta kohti uutta päämäärää, jota kirjassa nimitetään markkinointi 3.0:ksi, arvopohjaiseksi markkinoinniksi. Edeltävät vaiheet ovat olleet tuotekeskeinen ja kuluttajakeskeinen vaihe. Markkinointi 3.0 on markkinoinnin seuraava vaihe, jossa yritykset ja asiakkaat lyövät hynttyynsä yhteen luodakseen parempaa maailmaa.

Muutosvoimat

Kirja listaa kolme suurta muutosvoimaa Markkinointi 3.0:lle. Muutosvoimat ovat samalla markkinointi 3.0:n kulmakivet. Nämä kolme kulmakiveä ovat

1)   ihmisten halu osallistua, yhdessä tekemisen aika. Markkinointi 3.0 ottaa asiakkaat mukaan.

2) globalisaation paradoksi & kulttuurillinen markkinointi, Markkinointi 3.0:ssa kulttuurilliset epäkohdat nostetaan liiketoiminnan ytimeen Esimerkkinä kirjassa mainitaan muun muassa Body Shop, joka tunnetaan yhdenvertaisuuden ja oikeudenmukaisuuden puolestapuhujana.

3) luovuuden ja inhimillisen markkinoinnin aika, Markkinointi 3.0 on arvopohjaista markkinointia. Se puhuttelee ihmisiä, joille merkityksellisyys on tärkeää.

Markkinointi 3.0

Markkinointi on viimeisen 60 vuoden ajan ollut vertikaalista. On tullut aika lopettaa yritysten ja asiakkaiden välinen dikotomia. Tästä olen kirjoittanut aiemmin myös Brändit kuin ihmiset blogipostissani. Norsunluutornista huutelu ei enää toimi, viestinnän tulee olla keskustelevaa, rehellistä ja aitoa. Markkinointi 3.0:ssa  yritykset ja asiakkaat muodostavat yhdessä kokonaisuuden.

Markkinointi 3.0:n pyrkimyksenä on edistää maailmassa vallitsevien ongelmien ratkomista. Yrityksen tehtävä on muuttaa asiakkaiden elämää merkityksellisellä tavalla. Tämä ei tarkoita, että mission pitäisi olla nälänhädän poistaminen, vaan se voi olla esimerkiksi terveyden edistäminen. Ihmiset haluavat kantaa kortensa kokeen maailmassa, jossa on paljon epäkohtia. Tämän päivän asiakkaat etsivät tuotteita ja palveluita, jotka puhuttelevat heidän arvomaailmaansa. Asiakkaat kääntyvät yritysten puoleen, joiden missio, visio ja arvot koskettavat heitä.

Vaikuttaminen ja hyväntekeminen eivät ole siis pelkkää markkinointiviestintää tai yksittäisiä kampanjoita, vaan juurrutettu yrityksen olemassaolon tarkoitukseen, missioon.

Kaikkinensa kirja on ennenkaikkea inspiroiva, vaikkakin pidikkeettömässä positiivisessa idealistisuudessaan varsin amerikkalainen esitys. Silti mielelläni näkisin jokaisen yrityksen ottamassa osaa maailmanparannus –talkoisiin.

Kirjasta on  ilmestynyt myös suomennettu versio.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s