Maailmanlaajuiset aivot & co-existence

Kuva: http://www.sxc.hu

Futuristi Gerd Leonhard esittelee Ted -esityksessään trendin, jota kutsuu nimellä Global Brain. Kiitos teknologialle voimme olla helposti yhteydessä toinen toisiimme ja muodostamme globaalin kylän. Luotamme ennemmin toinen toisiimme kuin suuriin kasvottomiin instituutioihin. Teemme asioita yhdessä, esimerkkeinä crowdsourcing, crowdfunding jne.

Eilen törmäsin Goodvertising -kirjan tehneen Thomas Kolsterin kirjoitukseen mainosmaailman suurimmasta, vuosittaisesta tapahtumasta Cannes Lions -festivaalista. Hän osallistui itse tapahtumaan kesällä ja hänen huomionsa oli kiinnittynyt erityisesti siihen, että 99,9 % mainoksista, jotka kilpailivat palkinnoista mainostivat ns. kulutustuotteita. Toisin sanoen mainostoimistomaailman huipulla olevien ihmisten luova ajattelu suuntautuu pääosin pähkäilemään, miten saada enemmän tuotteita myytyä. Mitä jos ajattelua valjastettaisiinkin enemmän yhteisten globaalien epäkohtien ratkomiseen? Sitä jäin miettimään minäkin.

Muotoilua käytetään jo monipuolisesti yhteiskunnallisten ongelmien ratkomisessa. Miksei mainostoimistot käyttäisi samalla lailla monialaista luovaa osaamistaan laajemmalla skaalalla? Kysehän on luovasta ongelmanratkaisusta.

Tutustu Thomas Kolsterin ajatuksiin enemmän tästä.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s